Telefon:
E-mail:
+36 30 293 5373
csaba@skb.hu
 

Girja és Kettlebell

Nézzük meg alapjaiban mi a különbség a Girja és a Kettlebell között. Bár a két sportágnak az eszközei nagyon hasonlítanak, mégis vannak eltérések, melyeket jó ha észben tartunk, amikor elkezdünk ismerkedni a füles vasgolyóval. Nézzük hát, melyik mit is jelent igazából.

Kezdjük mindjárt az elején

A Girja pár száz évvel ezelőtt egy egyszerű termény mérő ellensúly volt, amit gabonaméréshez használtak. Formáját tekintve a fül nagysága és mérete, nem változott, viszont, a súlyok mérete, alakja, formája különbözött.

Használat közben a munkások folyamatos dinamikus mozgást végeztek és ezáltal a teljes testüket megdolgoztatták, ráadásul ugye milyenek a férfiak, ha már súlyokról beszélünk, túl akarunk tenni a másikon és önmaguk szórakoztatására, illetve a hát erejük fitogtatására elkezdtek ezekkel a súlyokkal különböző gyakorlatokat végezni. Pl: Ki tud többször kinyomni egy bizonyos súlyt a feje fölé, vagy egyáltalán ki tudja kinyomni a legnagyobb súlyt ugyanígy?

Teltek múltak az évek és ezek az emberek száraz izomzatra tettek szert, megerősödött a törzset merevítő izmaik és ezek az előnyök idős korukra is megmaradtak, így mentálisan, illetve fizikálisan is a kortársaik fölött voltak. Pont ezért megvizsgálták, hogy mi lehet ennek az oka és arra jutottak, hogy a folyamatos dinamikus mozgás, ami súlyok mozgatásával történt az érrendszerre és az idegrendszerre kedvező hatást gyakorolt, az test megerősödése, acélossága mellett. 

Girja

1704-ben jelent meg először a szótárukban a Girja (oroszul: гиря.) kifejezés. Ennek többes száma a Giri (гири ), amit mi a versenysportban használunk.

Az 1870-es években Dr. Vladislav Krayevsky megalapította Szentpéterváron Amatőr Súlyemelő Egyesületet. Itt kezdték el tudatos mozgásként foglalkozni a Girjákkal, ahol többszörösen is megbizonyosodott, hogy akik ezt az eszközt használták, lényegesen nagyobb erőt szereztek azoknál, akik hagyományos módon edzettek, saját testsúllyal, más eszközökkel vagy gépekkel.

1900 években a Girja szinte minden orosz erőművész produkciójában benne volt őket hívták és hívják a mai napig is a Girevojoknak.

Innen alakult meg a Girevoj-sport, amit mi manapság Girjasportnak vagy Girisportnak (GS) nevezünk.

Ennek a sportnak a fő irány vonala az volt, hogy egy bizonyos technikát egységnyi idő alatt hány ismétlésszámmal tudtak elvégezni. Ez lehet 3-5-10 perces szekciók. A meghatározott időegységek miatt a girja-sport nem csak erő, hanem erő-állóképességi sportág is lett.

De nem állt meg itt a történet, sőt. Az Orosz cári hadsereg is felfigyelt erre a dologra, és jobb híján ágyúgolyókra hegesztett fül segítségével kezdték el edzeni a katonákat. Jelen pillanatban is az Orosz katonaság erő és állóképesség fejlesztésének eszköze a Girja.

Itt nagyjából kialakult az a forma, amit mi Girjaként használunk. Ez egy egységesített nagyságú golyó, amin szabvány méret a gömb és a fogantyú. Ezektől versenyeken nem lehet eltérni.

A Girja mennyiségek kialakulása:

A mezőgazdaságban az ottani mértékegység szerint használták a súlyokat, így itt is ezt vették alapul.1 Pud =16 Kg. Ebből adódóan hozták létre a súlyokat, ami tehát 16,24,32 kg-ot jelentett.

Ezeket használták a versenyre, illetve ezek a verseny súlyok a mai napig. De mivel nem minden ember születik Girevojnak, létre hoztak átlagember számára is súlyokat, ami 8,10,12,14,16,20,24,28,32 kg-ok. Illetve innen lépegetnek fölfelé a súlyok akár 72 kg-ig is.

Kettlebell

1970 években egy Orosz katona, Pavel Tsatsouline Specnaz egyik kiképző tisztje emigrált Amerikába. Ő (mivel az Orosz katonákat ezzel az eszközzel erősítették és tudta nagyon jól milyen hatása van az emberi testre a Girja), kialakította a RKC/SFG rendszert. Ez egy fitnesz rendszer, ami a teljes testet átdolgoztató hatékony mozgásformává alakult, kevés kimozgással, lényegre törően, elsősorban az erő fejlesztésére alakították ki. Tudni kell, hogy Amerikában mindenért feljelentenek, ezért szükség volt arra, hogy a legkevesebb sérülési lehetőséggel alakítsák ki a rendszert, ami így már eltért jócskán az eredeti Girja gyakorlatoktól és a GS gyakorlatoktól is, viszont így kevésbé támadható, kevesebb gyakorlatot alkalmaz.

Igazából itt kezdődik a különbség. Pávelék kialakítottak egy  olyan golyó rendszert, ami eltér teljesen az eredeti orosz Girja rendszertől és gyakorlatoktól. Ettől a ponttól beszélhetünk Kettlebellről, azaz füles súlygolyóról és girjáról, ami valahol egy, de az útjaik még is kettéváltak.

A Kettlebellek súlytól függően különböző méretű öntött vasgolyók. A felületük egy erős festékréteggel van bevonva, ami védi a korróziótól és a kopástól. Ezért minden golyónak más a súlypontja, és máshol kell a fület megfogni és mozgatni.

A Girják mérete állandó. Szabvány védi őket (Fül vastagsága 35 mm, fül magassága 110 mm, a golyó átmérő 280 mm). A golyók acél ötvözetből készülnek, ezáltal ellenállóak a külső sérüléseknek. A golyó füle nincs kezelve. Versenyek előtt a versenyzők saját maguk készítik fel a súlyokat a versenyre. A nyelüket finoman felcsiszolják, majd magnézia porral dörzsölik be többszörösen, hogy minél kevésbé kezdjék ki a tenyerüket. Ezek a golyók alkalmasak a "flow", azaz a dobó gyakorlatokra is, tehát kültéren is lehet őket használni, mert nem törnek el a fülüknél, ellenállnak mindennek. A CrosFit versenyeken is ezeket a golyókat használják, mert ez a szabvány. A fülek vastagsága és magassága egyforma, a golyók alsó mérete is egyforma, könnyebb megtanulni így a fogásokat, mert mindegyik golyónál ugyan ott van. A golyók alja lapos, így elsajátíthatunk olyan gyakorlatokat is, főleg erőgyakorlatokat, amikor 2 golyót a talpánál fogva összeforgatunk és így mozgunk vele, ezzel is újabb lehetőséget kapunk a girja világában. 

Girja sport (GS)

A tradicionális versenyszámok 10 perces időtartamban férfiak két golyóval lökés (jerk), Hosszú ciklus (Clean and Jerk) ezek dupla golyókkal történnek, illetve szakítás (snatch) egy golyóval.

A nőknél ezek a gyakorlatok szimpla golyóval történnek.

És akkor elérkeztem az mondandóm utolsó részéhez, ami a Spartan Girja.

Ennek a vezetője Bánkuti Gabriella (a fitness világ egyik kiemelkedő alakja) ő az, aki egyesítette a lágyabb fitness vonalat illetve az én munkálkodásommal a Girjasportot.

A különlegessége ennek a rendszernek abban rejlik, hogy amíg Pavelék rendszere egy kitűnően működő erősítő rendszer, illetve a Girjasport szintén egy különálló versenysport, addig a Spartan Girja rendszerében összefonódik ez a kettő.

Itt is megvannak a test szépítéséhez, erősítéséhez szükséges technikák, illetve anatómiai ismertek, de továbblépve, persze aki akarja annak lehetősége van arra, hogy kipróbálja magát ezekben a versenyekben.

És ez a rendszer azért is annyira hatékony, mert ötvözi a versenysportolók szívósságához szükséges kondíciót és erőt, de ugyanakkor, akik nem akarnak ezen az úton haladni, megtalálják a számításaikat a sima erősítő gyakorlatoknál, ami jelen pillanatban a legbiztonságosabb és leghatékonyabb eszköz erre.

Pont ezért ajánlom mindenkinek, aki az eredeti orosz módszert szeretné megtanulni lágyabb kivitelben, szereti a változatos gyakorlatokat és ezzel a teljes testét formálni és erősíteni.  Ezen felül ajánlom azoknak, akiknek váll, vagy hát fájdalmaik vannak, ezt pedig szeretnék végérvényesen megszüntetni és azoknak, akik kacsingatnak egy új, felvirágzó sport irányába. Eddz velem és a Spartan Girja csapat több oktatójával, akik többek közt Világbajnoki, Európa Bajnoki és Magyar Bajnoki címek büszke tulajdonosai.

Várlak titeket sok szeretettel az óráinkon a Spartan Világban.